Dünyada ki Öğretmen Açığı

Dünyada 18 milyon öğretmen açığı var
5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü vesilesiyle UNESCO tarafından yapılan açıklamaya göre "Yeni Binyılın Hedefleri" arasında yer alan "herkese eğitim" projesinin hedefine ulaşabilmesi için "en az" 18 milyon sınıf öğretmenine ihtiyaç var. Halen dünyada, 35 milyonu Afrika kıtasında olmak üzere 75 milyon çocuk temel eğitime erişemiyor.
Gençler arasında öğretmenlik mesleğine olan talebin azalması dünyada temel eğitim için bir tehdit. Bunun yanısıra, dünyanın pek çok ülkesinde, yoğun olarak anlaşmalı personel çalıştırılmasının da temel eğitimde kaliteyi düşürdüğü iddia ediliyor. Oysa uzmanlar bu sistem sayesinde, kalkınmakta olan ülkelerde çok iyi neticeler alındığı görüşünde. Ayrıca, fakir ülkelerin fazla alternatifi de yok. Bu arada, ekonomik krizin de zengin ülkeler tarafından yapılan yardımların azalmasına sebep olacağı kesin. Öğretmen açığının 18 milyon gibi "imkansız" bir rakama ulaşmasına sebep olan birçok faktör var:İlkokula gitmeyen çocuk sayısı çok yüksek (6-12 yaş arası 10 çocuktan biri okula gitmiyor.)Fakir ülkelerin ve bu ülkelerde de eğitime erişemeyen en fakir halkın doğum oranı çok yüksek.Emeklilik yaşı gelen öğretmen sayısı yüksek ve yenilenme yetersiz.Nihayet, UNESCO’nun "40 öğrenciye 1 öğretmen" prensibi de öğretmen açığının yüksek hesaplanmasında önemli bir faktör.
Alınan sonuçlar küçümsenmemeli.
Ancak, uzmanlar UNESCO’nun ortaya attığı bu iç karartıcı rakamın son yıllarda elde edilen sonuçları da gizlememesi gerektiğini vurguluyorlar. Temel eğitim alamayan ilköğretim çağındaki çocuk sayısı, 10 yıldan kısa bir sürede (nüfus artışına rağmen) 103 milyondan 75 milyona düştü. UNESCO’nun eğitimden sorumlu genel müdür yardımcısı Nicolas Burnett’in dediği gibi bu gelişme "tarihte eşi benzeri olmayan bir dinamik". Ama aynı uzmanlar, bu dinamiğin öğretmen açığından çok daha vahim bir takım faktörlerin tehdidi altında olduğunu da söylüyorlar.Le Monde’un haberine göre (5-6 Ekim 2008) bu faktörlerin başında, öğretmen istihdam politikaları geliyor. Birçok ülkede okullaşma oranı son dönemlerde yükseldi. Bu sonuç, sözleşmeli öğretmenlerin yoğun istihdamıyla mümkün oldu. Afrika ülkelerinde öğretmenlerin çoğu sözleşmeli. Köy ihtiyar heyetleri tarafından istihdam edilen, maaşı ödenen öğretmenler dahi var. Kimi uzmanlar bu gelişmenin, temel eğitimin kalitesini düşürdüğü görüşünde. Kimileri de gerçekçi olmak gerektiğini, fakir ülkelerin başka alternatifi olmadığını hatırlatıyor. Bu arada, geri kalmış ülkelerde, devlet memuru öğretmenlere sözleşmelilerden daha iyi bir eğitim verilmesi de kolay görülmüyor. Temel eğitimi tehdit eden bir diğer ve daha yakın tehlike de yayılan finansal kriz. UNESCO, zengin ülkelerin zaten yetersiz olan yardımlarını daha da kıstığından yakınıyor. Kalkınmış ülkelerin temel eğitim için ayırdıkları fon, 2004 yılında 5,2 milyar dolardan, 2005’te 3,7 milyara düştü. Dünyada temel eğitim alamayan çocuk sayısı: Afrika 35,1 milyon çocukla başı çekiyor. Kara Kıta’yı Güney Asya (18,2 milyon), Doğu Asya (9,5 milyon), Arap ülkeleri (5,7 milyon) ve Latin Amerika (2 milyon) takip ediyor. Dünyada okullaşma oranı: 10 yıldan az sürede elde edilen sonuçlar cesaret verici. Sahra altı Afrika’da okullaşma oranı yüzde 56’dan 70’e çıktı. Güney Asya’da yüzde 75’ten 86’ya; Arap ülkelerinde yüzde 78’den 84’e yükseldi.Türkiye’de durum: Türkiye’de okullaşma oranı resmi kayıtlara göre yüzde 97’nin üstünde olsa da, hálá okul çağındaki 1,4 milyon çocuk okula gidemiyor. Bunların 874 bini kızlar. Bu arada temel eğitim almadan okuldan ayrılan öğrenci oranı sıralamasında, Türkiye (Meksika’nın ardından) dünya ikincisi.
Kaynak:Hurriyet IK

Comments

0 Responses to "Dünyada ki Öğretmen Açığı"


Sudoku